03 september 2012

Taknertagning etapp 1

Så vad har hänt idag då undrar ni såklart. Jo det ska jag berätta för er, jag har slagit mig riktigt hårt på tummen med en hammare. Hur kunde det komma sig då? Jag kommer till detta strax. Först ska jag visa vad snickarna har gjort.
De byggde en vägg i flygande fläng samt har 'butit av' (heter det så?) en takbalk som ser ut som ett s efter allt tryck den blivit utsatt för sedan den sågades av någon gång i forntiden då de tyckte att man behöver nog bara halva takbalken.

Själv har jag ägnat sista halvan av min sista dag hemma med att ta mig an taket. Snickarna ska ju såga upp det imorgon och då kan det ju inte ligga en massa takpannor på det.
Taket före:
Jag fick lov att bygga en tegelkana á la Teodor Andersson och det blev ganska bra om ni frågar mig.
Julia imponerades så klart av pappas snickarfärdigheter. Hade hon inte blåst på min onda tumme efter det här bygget hade den nog varit ännu blåare.
Jag stod sedan där uppe på ställningen och skickade ner pannorna en och en som stannade på stoppet enligt bilden. Där stod Lina och plockade av dem och staplade i prydliga högar som jag sedan hoppade ner och bar bort till ett ställe där de ska få stå tills vi kastar dem på tippen.
Taket efter:
Jag kan säga att jag är ganska slut i benen och kommer nog ha träningsvärk när jag äntrar arbetsplatsen om 10 timmar och 40 minuter.

1 kommentar:

  1. Bra jobbat!! Heja! Heja! Det kommer bli så gott för er i vinter när stormarna viner och ni har ett alldeles nytt och tätt tak!

    SvaraRadera