22 juli 2011

Prickekorven

Vi har inte sovit så bra inatt. Det började med att david hade en alltför spännande bok och låg och läste till kl tre. Då vaknade Julia och flyttade upp i vår säng. Hon var skittrött men lyckades inte med konsten att somna om, vilket brukar gå på två röda när hon väl får ligga hos oss. En timme och femtioelva trollmor senare gick jag och Julia och lade oss på soffan, där hon slutligen somnade efter att ha fyllt upp blöjan. Ah, tänkte jag, det var det, och bytte blöja på ett sovande barn.

Knappa två timmar senare vaknar hon igen och tycker att det är morgon. När pyjamasen ryker för dagens första pottsittning (Japp, här kissas det på potta), inser jag att det nog inte var magen som krånglade inatt. Julia är nämligen helt rödprickig igen. Inte som tredagarsprickarna, utan stora röda fläckar från en halv till fem centimeter i diameter.

Jaha, mässlingen har ju kommit till Europa tänker jag...men det uteslöts rätt så snabbt tack och lov. Hon är nämligen frisk som en nötkärna i övrigt. Högst troligt fick hon i sig något igår som hon inte tål. Saken är bara den att vi var på stan precis hela dan igår och Julia fick smaka på det mesta vi åt. Kanske var det nåt i smoothien på stadsmuseet? Eller nåt i frukt å bär-brödet på maritimans lunchpråm? Eller nåt i räksalladen på avenyn ett som hon fick ägg ifrån?

Räcker det kanske att en räka har legat emot ett ägg man äter om man är allergisk? Kanske. Inte är jag jättesugen på att prova mig fram här kan jag säga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar