08 september 2011

Det här med öppna förskolan

För en vecka sedan hade öppna förskolan premiär för terminen. Det var även premiär för mig och Julia. Vi tyckte båda två att det var ganska spännande men mycket tröttsamt. Och så tyckte jag att det fanns väldigt smaskiga kakor. Julia tyckte nog att smörgåsrånen smakade ungefär som hemma.

Några iakttagelser jag gjorde var för det första att några veckor på öppna förskolan kommer förvandla min klängiga krypbebis till ett springande litet monster (mycket mer välkommet än vad det låter), för det andra att det är skillnad på kommunal öppen förskola och sångstund på nimbus. Skillnaden ligger i hur man sjunger sångerna. Inte så mycket att man bara sjunger om Jesus på nimbus som fördomsfulla föräldrar (jag) kanske trodde, utan mer att man modifierar texterna på andra vis. Kort sagt så ligger skillnaden i att på ÖF så skjuter jägaren haren, medan han på Nimbus TAR haren. Petitesser kan man tycka, men detta var väldigt viktigt. Så viktigt att vi blev tvungna att sjunga om sången när någon mindre vetande (jag igen) sjung fel.

Nej, öppna förskolan är min grej känner jag. Sånger är som sånger ska vara och man får goda kakor.

En annan iakttagelse jag gjort så här i efterhand är att det florerar en del baciller bland barn. Så i måndags blev det ingen ÖF för oss. Inte idag heller. Men nästa vecka - då ska vi vara friska och redo för nya baciller! Och kakor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar