20 september 2011

Detox?


Om någon undrar vad man gör hela veckorna när man är mammaledig ute på öarna så kan jag tala om det för er. Det är nämligen så fiffigt ordnar så att det alltid är någon typ av förälder/barn-verksamhet varje dag på någon av öarna. Det är öppna förskolor och sångstunder och vuxen/barn och allt vad det heter. Ibland är det till och med två per dag.

Och vad har då allt det här gemensamt, förutom att det är massa barn som leker och sjunger och har sig? Jo, man fikar. Det är bullar, det är kakor, det är kex, eller som idag: både bullar och kakor. Och ni vet väl att det är ouppfostrat att inte smaka på alla sorter? Och eftersom Julia inte får äta så mycket sött för sin mamma, så måste jag vara väluppfostrad för henne med.

Kort sagt: mitt sockerberoende har skjutit i höjden under min föräldraledighet. Det ska bli väldigt intressant att se hur många vändor per dag det kommer bli ner till kiosken i november när jag börjar jobba.

För att ge mig själv en avskräckande kur och kanske en spark i rätt riktning (den mot minskat sockerintag alltså) tänkte jag se på landet brunsås på svt om en stund som idag handlar just om sockerkonsumtion. Är det lika avskräckande som programmet om kycklinguppfödning så kanske det kan hjälpa något i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar