17 januari 2012

Hatar att lägga mig

Det här med att lägga sig är väl bara trisst eller? Jag har hört att det finns människor som tycker det är skönt att gå och lägga sig på kvällen, jag delar inte deras uppfattning. Jag tror det har med min barndom att göra. Jag har nämligen aldrig behövt särskillt mycket sömn, vilket jag gjorde klart för mina föräldrar i mycket tidig ålder. Jag vaknade ca kl 05 med ett leende på mina läppar, nu skulle det lekas. Mina arma föräldrar hade en madrass brevid mina leksaker som de försökte smygsova på. Detta höll på att bli min stackars fars död då jag väckte honom med att slänga ett tungt träpussel i tinningen på honom så han såg stjärnor.

I mellanstadieåldern var det som värst tror jag för jag var ju fortfarande ett litet barn och de "ska ju gå och lägga sig i tid", vilket även jag gjorde. Somnade gjorde jag inte utan låg och vände och vred på mig i upp till 4 timmar. Man orkade ju inte läsa hur länge som helst. Jag var av denna orsak hopplös att få i säng. Jag kunde ta 25 minuter på mig att ta mig de 5 metrarna mellan mitt rum, genom vardagsrummet 'förbi TV:n', till toaletten för att borsta tänderna genom att krypa på knäna med händerna bakom ryggen och ena kinden i golvet så jag kunde se TV:n. Räddningen kom när jag sålt tidningar ett tag och kunde köpa mig en egen TV. Vid det här laget hade även TV4 blivit fri för den bred massan och de sände riktigt sent på natten. I 4 fall av 5 var jag ändå vaken när hallåan tackade för sig och önskade god natt men då brukade jag kunna somna.

Själva insomningen har jag nu mer kommit över, jag kan somna på 2 minuter bara jag lägger mig men jag tror att på grund av att jag i så många år låg vaken så många timmar så sitter det i ryggmärgen att jag ska INTE gå och lägga mig, jag blir trotsig som en 3-åring. Nu ligger jag iallafall här, har läst alla bloggar, sett på TV, spelat Wordfeud och snart bloggat klart själv. Undrar om jag bara ska läsa lite först med innan jag somnar.

Klockan är 00:21, Julia vaknar kl 07:30 senast så en timma till kan jag nog vara vaken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar