11 januari 2012

Mitt norska arv

Min pappa är född i norge så jag är ju halvnorsk då eller? Han bodde ju där i typ 3 veckor plus lite somrar och så men farmor eller bestemor som man säger var i alla fall en riktig norska. När pappa städade garaget härom dagen så hittade han den här.



Det är ett köksverktyg man bakar krumkaker i. När jag nu fått denna relik var var ju tvungen att prova. Jag minns farmors krumkaker, de fanns liksom alltid där men jag tror aldrig jag uppskattade hantverket och smaken riktigt. Jag googlade lite och hittade några recept, jag valde det med mest smör och grädde i för det tror jag farmor skulle gjort och rörde ihop ingridienserna.
På med en klick på järnet.



Ner med locket, jäklar vad det ryker.



Kolla vad snygga de blir.



Egentligen ska man ha en krumkakepinne att rulla upp dem med för de ska bli koniska men det hade jag ingen, linas före detta chef har lovat att ordna en åt oss men det hann ju inte jag vänta på. Det fick bli skålar och cigarrer. Inte att rekomendera om man är känslig för värme, tokigt varmt om fingertopparna.



Julia busade och tyckte vi hade ganska kul.



När jag nattat Julle snodde jag kvickt ihop en soppa för nu var jag hungrig, framför allt ville jag ha efterrätt. Voila soppa och till det ett glas Shiras Cabernet från Lindemans.



Äntligen svalde jag sista skeden soppa och fick smaka på mina krumkaker tillsammans med glass och tranbär. De blev faktiskt riktigt goda, tur jag valde rätt recept ;)




1 kommentar:

  1. Åh det ser helt toppen ut! Vill till öa och äta krummisar och krama bebis!

    SvaraRadera