30 mars 2011

Bullmamma?

Jag är bra på att baka bullar. Egentligen. De brukar bli jättegoda faktiskt. Förmodligen för att jag brukar lägga på enorma mängder smör i fyllningen. Måttangivelserna i receptet måste vara bara för kaloriberäkningen.

Idag vet jag inte vad som hände. Det började med att degen fick jäsa i många timmar istället för de 30 minuter det skulle vara. Inte för att jag vet vad det gör, men enligt farmor får det inte bli överjäst. Det argumentet biter dock inte på Julia när hon vill äta, bytas på, sövas eller bara bli underhållen.

Jag brukar alltid ha ganska mycket mjöl i mina bullar. Jag vet att man inte ska det, men jag avskyr när det är klet överallt. Och jag brukar ändå kompensera mer än väl med fyllningen sen så de inte blir torra. Idag hade jag dock min mormors ord i huvudet - hemligheten är att snåla med mjölet! Sagt och gjort, jag testade det. Och herregud vad jobbigt det var! När degen såg ut så här kände jag bara för att lägga Julia i vagnen och gå en långpromenad i det fina vädret och skita fullständigt i degen och köket.




Eftersom jag snart fyller 30 och dessutom är mamma nu får man väl föregå med gott exempel och fullfölja sitt bullbak. När jag något sånär hade rullat ihop helvetet visade det sig att vi inte hade några formar. Nähä, men mamma brukar ju tvinna ihop på nåt käckt vis och lägga på papper, så får det bli! Men mamma brukar nog ha mer mjöl i sin deg. Mina såg ut så här:



Jaja, till slut blev de klara i alla fall. Och till slut fick jag nästan loss pappret från dem också. Vid det laget hade Julia bollats några varv mellan lekmattan, barnstolen, baby sittern och bärselen för att hållas nöjd.

Om nån timme eller så borde David komma hem. Då återstår att se hur de smakar!





1 kommentar:

  1. Synd jag inte kom hem förrän seeeent :( Och så glömde jag ta med bullarna idag. Dubbel-:( men jag få äta när jag kommer hem tidigt idag istället :)

    SvaraRadera