16 mars 2011

Strandsatt småbarnsmor i penselnöd


Idag bakas det bröd på Hälsö.

Vi har fått en spik i bakdäcket på bilen och därmed pyspunka. Spik i däcken och tomater på fönstrena är sånt som man får ta som tjotte. Nej då, skämt å sido. Men det här med punkan gör ju att vi är lite strandsatta jag och Julia tills däcket är fixat. Vad bättre då att hitta på än att fylla upp frysen med trekantiga rågbröd med pumpakärnor.

http://www.matklubben.se/recept/trekantiga_raagbroed_med_pumpafroen_70178.html

Jag gillar websidor som går ut på att man själv laddar upp sina favoritrecept. Ofta får man med lite specialknep och tips på köpet. Den här gången lärde jag mig t.ex. att smörja händer och redskap med olja istället för mjöl för att undvika att degen ska fastna i allt och alla. Så himla mycket bättre! Julia lyckades ändå få deg över hela byxorna på nåt vis, fråga mig inte hur.

Vad jag däremot starkt ogillar är min uråldriga bakpensel som fäller penselspröt så att det ser ut som att det sitter fast små äckliga hårstrån i alla frallorna. Jag behöver en ny pensel omgående. Det är dock en sån där grej som man aldrig kommer ihåg att köpa. Som salt.

Så kära vänner, nästa gång ni kommer på besök, köp med en bakpensel istället för tulpaner så ska ni få hårfria bullar framöver. En sån där i silikon vill jag ha. Och salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar