16 maj 2011

Honeybunch, sugar pie...

Det här, go' vänner, det är grejer det:




Honung från norra Bohuslän. Honungen är inhandlad i hunnebostrands fiskaffär, och lokalproduceras där uppe. Bina betar (för det heter väl så?) på samma ängar som gammelmorfars bin gjorde när jag var barn.

För mig smakar honungen barndom, sommarlov och tidiga morgnar i farmors kök. Det finns inte mycket som är bättre än honung och ost på farmors brödkaka med ett glas kall mjölk till.

Såväl gammelmorfar som hans bin är borta nu. Men med den här honungen i skafferiet kan jag när som helst blunda och minnas barndomens somrar i Tossene.

Tydligen är det inte bara nostalgi som gör honungen så god. Den är en favorit även hos David, som till och med lägger den i teet. Inte okej. Flytande guld ska man inte slösa med hur som helst.

Nu ska jag sova och drömma att jag ligger på kökssoffan i köket på Haga medan farmor steker köttbullar och gammelmorfar skördar honung utan skyddskläder.

Kökssoffan står för övrigt numera i mitt kök. Kanske sätter jag mig där imorgon bitti och tar mig en honungsmacka till frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar