25 maj 2011

Multitasking på hög nivå

Idag skulle jag in till stan och uträtta diverse ärenden inför namnkalaset på lördag. Men så vaknade Julia med feber imorse. Och på något sätt så kände jag väl ändå att det är viktigare att Julia är frisk på sitt namnkalas än att hennes mamma har en ny klänning. Så det blev till att vara hemma och baka idag istället.

Förutom surdegsbaguetterna så hann jag få ihop två tårtbottnar som ligger i frysen i väntan på läckra fyllningar. Medan jag vispade smeten till tårtbotten nr 2 samtidigt som jag diskade formen från tårtbotten nr 1, eftersom jag skulle använda den till nr 2 vilken sekund som helst, hörde jag ett pling. Det var då jag insåg att jag visst även samtidigt höll på att sno ihop en latte åt mig själv. Det var micron med mjölken som plingade. Micron som nog stod på minst 2 minuter för lite mjölk i ett glas.

Det fanns inte en droppe mjölk kvar i det glaset när jag öppnade luckan kan jag säga.

Men men, så blev micron rengjord idag med!

Hur som helst, tårtbottnarna blev grymt höga och verkar riktigt saftiga. Jag skar upp dem i tre lager vardera (kunde lätt gjort 4 egentligen) och frös in med smörpapper mellan lagren. Bara att fylla på fredag så de får gotta till sig tills på lördag.

Här är receptet:
5 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 - 3 tsk bakpulver

och så 175 grader på obestämd tid tills de är klara (typ 40 minuter i en normal ugn)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar