25 maj 2011

Jag kan baka - jag är inte rädd!


Efter det katastrofala macarones-baket igår så insåg jag att jag hade tagit fram en surdeg ur frysen på morgonen. Jaha, bara att mata då och förbereda inför bak idag. Jag hade tänkt mig hembakta baguetter och lite ost för de stackarna som av olika anledningar inte äter smörgåstårta på lördag.

Det är väl lika bra att kasta sig upp i sadeln direkt och visa den där hästen vad man går för tänkte jag, och plockade fram mjölet ur skafferiet igen.

Trots den något oregelbundna formen (inte så lätt när man inte har en baguetteplåt utan gräddar på en baksten som är mindre än själva baguetterna så att de rinner ut över kanterna) så är jag mycket nöjd med resultatet!

Not till mig själv för framtida bak:
1 rågsurdeg + 400g mjöl + 4dl kallt vatten på kvällen dag 1
600g mjöl + 15g jäst + 3dl kallt vatten + 20g salt på morgonen dag 2 (min våg är inte så bra på de små mängderna, men typ tre kvarts matsked salt tog jag nog)
köra på ganska hög hastighet 8 min i matberedaren, vila 10 min, hälla i saltet och köra 3 min till.
jäsa till dubbel storlek ca 2 timmar (vika ner några gånger under tiden)
baka ut och vila 10 min innan gräddning
sänk ugnen från 250 (varmluft) till 225 när bröden sätts in
grädda på baksten med ett gäng isbitar på en plåt i botten
låt svalna på galler utan bakduk

Så om det inte framgick klart och tydligt av inlägget så behöver jag alltså både en baguetteplåt och en bättre hushållsvåg. Och kan man tänka sig, det är ju mors dag på söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar