05 maj 2011

Första stenbaket!

Idag har jag invigt bakstenen jag fick i trettioårspresent. Jag valde att börja med ett surdegs-levain. Varför inte krångla till det liksom? Om man säger så här, baka gärna det här brödet, men gör det inte samma dag som ni ska på en magisterpresentation och har ont om tid.

Fördelen med såna här avancerade recept är att de är väldigt precisa. Det står verkligen EXAKT hur man ska göra, och allt mäts i gram och grader. Det går ju liksom inte att misslyckas då. Såvida man har en hushållsvåg som man kan lita på alltså. Det kan man tydligen inte med min. Det är tur att man har lite sunt förnuft så att man fattar att det nog inte ska vara närmare en deciliter havssalt i brödet.

Och så det här med graderna. Grädda tills brödet är 97 grader. Jo men det är ju jättebra att de anger så exakt så att man omöjligt kan få torrt eller degigt bröd oavsett ugn. Men de kan väl för guds skull ändå ge en liten hint om hur lång tid det kan tänkas ta? Snackar vi 30 min eller två timmar liksom? Ska man åka till blomsteraffären medans brödet gräddas eller hinner man det efteråt?

Jag kan meddela så här i efterhand att vi snackade 30 minuter. I min ugn alltså. Så jag hade hunnit låta degen jäsa nån timme till. Men skit samma, det blev i alla fall ruskigt gott! Kanske det godaste surdegslevain på stenplatta jag nånsin kommer att göra.

Någon bild blir det inte. Men här är länken till receptet, så låtsas vi att mitt bröd ser ut som det på bilden.

http://www.bakasurdeg.se/ShowRecepy.aspx?ID=446

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar